Fint skal det være, selv om halve ræva henger ute!

«Penger har aldri gjort mennesket lykkelig, og vil det heller ikke.» ~Benjamin Franklin

Disse visdomsordene har jeg plukket ut i dag fordi jeg synes dem passer til det jeg har på hjertet denne morningen etter å ha lest flere innlegg og hørt på podcastene til Mette Ask. I sin blogg forteller hun om en økonomisk krisesituasjon med mere. Jeg fant hennes blogg meget interessant og ærlig. Anbefales å lese. Jeg har også lest innlegget til konatil om «first price»-unger. Parallellene er penger og økonomi.



Hvem får lang nese når denne farmora forteller at ho anbefaler andre å velge enkelte produkter fra «First Price» istedenfor å velge det dyreste. Joda, jeg har merket det selv når jeg står i kassa på Kiwi med handlekurven og ser at den inneholder nesten bare «First Price.» Jeg tenker: nå tror sikkert den personen etter meg i kassa at jeg er fattig. Uff – for en fæl tanke der og da! Hvorfor slår denne tanken meg egentlig? Jeg rister tanken vekk fra hode og legger stolt varene på rulla og tenker: forsvinn din ekle tanke – du gjør helt rett med å velge nettopp disse varene fordi det er billig og det er godt. Dette er gjerne med i handlekurven min fra Kiwi:

Leverpostei

Skinkepålegg

Salamipålegg

Majones

Laks

Pulverkaffe

Tomater

Gulerøtter

Snacks

Nå i disse juletider også:

Juleribbe


Rema 1000 har samme opplegg som Kiwi. De har også billigere varianter i sitt sortiment som de kaller «Rema Prima.» Jeg kjenner ikke samme følelsen i kroppen når jeg står med handlekurven full av «Rema Prima» varer ved kassa på Rema 1000 som jeg gjør med handlekurven full av «First Price» på Kiwi. Hva kommer det av? Kan det ha noe med type merking og innpakning på varene å gjøre? Bare en tanke og kanskje noe å tenke på! Rema 1000 byttet navn på sine produkter fra for eksempel «Best Pris» til «Rema Prima». Kan det være noe Kiwi bør tenke på å gjøre også?

Uansett den merkelige følelsen som smyger seg inn i margen på meg når jeg står ved kassa på Kiwi med handlekurven full av «First Price»-produkter – skal ikke få meg vekk fra å være økonomisk og fortsette med det!

Så – hurra og tommelen opp for den økonomiske og for at vi i Norge har valgmuligheter i våre matbutikker til den forskjellige tykkelse på lommeboka!!!


Min far sa ofte om den med den fineste bilen, campingvogna, huset, flere kredittkort osv…: fint skal det være, selv om halve ræva henger ute!

2 kommentarer
    1. Så sant det faren din sa.
      Jeg bryr meg ikke så mye om det materielle. Og maten er jeg storfornøyd med hvis jeg får kjøpt til halv pris. Finner alltid halv pris varer eller 40% på Spar her jeg bor. Men jeg føler som deg at de bak meg i kassa eller den butikkansatte ser ned på meg. Men hvorfor i all verden skal man betale full pris for en vare man kan få til det halve?? Ikke bare det, men det hjelper på all matsvinnet også😊👍
      Ha en fin dag😃

      1. Hei Mona Iren. Klapper oss begge på skulderen for å være økonomiske og som du sier at det hjelper på matsvinnet. Hos meg er det ikke mye matsvinn. Får til å lage noe godt av matrestene fra dagen i går. Ha en flott dag du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg